بررسی حضور شخصیت حضرت مسیح در شعر معاصر عربی با تکیه بر شعر (بدرشاکر السیاب و محمود درویش و خلیل حاوی و أمل دنقل)

پایان نامه
چکیده

سنت و شخصیت های سنتی از سازه های مهم شعر معاصر عربیست. شاعران روزگار ما با بهره گیری از میراث گذشته و شخصیت های کهن، می کوشند تا ضمن اصالت بخشی به اثر ادبی خود، خواننده را به گذشته پیوند زنند و با کمک آن بتوانند به نقل غیر مستقیم تجربه های جدیدشان بپردازند. بهره گیری از عناصر یادشده به شاعران این فرصت را داده تا شعری رمزگونه و نمادین به مخاطب ارائه دهند و سبب تفسیرپذیری متن شعری خود گردند و در همان حال باعث چند لایه ای شدن آن شوند. میراث های ادبی، دینی، اسطوری، فولکلوریک و تاریخی از مهم ترین میراث های حضور یافته در شعر معاصر عربی است. در همان حال شخصیت های کهن ادبی، دینی، اسطوری، فولکلوریک و تاریخی مهم ترین شخصیت های حاضر در بستر شعری این شاعران می باشند. گرایش شاعران به فراخوانی و بکارگیری سنت و شخصیت های سنتی تحت تأثیر مکانیزم هایی چون تأثیرپذیری از غرب، جریان های سیاسی و اجتماعی حاکم بر کشورهای عربی، انگیزه های هنری، گرانبها بودن میراث و شخصیت های کهن در نظر شاعران قرار گرفت و آنان را واداشت تا آن را دستمایه اصلی شعرشان گردانند. در این میان یکی از پرکاربردترین شخصیت های حاضر در شعر معاصر عربی، شخصیت دینی حضرت مسیح (ع) است. این شخصیت که عموماً با نمادهایی همچون رنج و عذاب، اندیشه فدادهی و صلیب فراخوانی و بکارگرفته شده، با حضوری گسترده و پویا، تجلی گر پیوند شعر امروز عربی با میراث کهن دینی است. شخصیت یادشده در شعر معاصران عربی، نه به عنوان یک شخصیت صرفاً دینی بلکه با ابعاد تازه تری القاگر اندیشه و تجربه های متفاوت و متنوعی از آن شاعران است. بر این اساس، گفتار حاضر می کوشد پس از ذکر درآمدی بر میراث و گونه های آن در شعر معاصر عربی، و نیز بحثی کوتاه درباره شخصیت دینی مسیح، به نقد و تحلیل چهار سروده از چهارتن از شاعرانی بپردازد که شخصیت آن حضرت در آن به صورت محوری بکارگرفته شده است. آن شاعران عبارتند از بدرشاکرالسیاب از عراق، خلیل حاوی از لبنان، أمل دنقل از مصر و محمود درویش از فلسطین. سروده ها از نظرگاه مفهوم و محتوا، شیوه های فراخوانی شخصیت های سنتی، واژگان و ترکیب های شعری و تکنیک هایی همچون آشنایی زدایی، پارادوکس، نقاب، بینامتنی، آیرونی و.. به بوته نقد کشیده می شود.

منابع مشابه

متناقض نما در شعر معاصر عربی بر اساس شعر«محمود درویش»،« امل دنقل»و« سعدی یوسف»

یکی از انواع آشنایی زدایی در زبان انتخاب بیان پارادوکسی است که علمای بلاغت ما آن را نشناخته و جزو تضاد به شمار آورده اند.گرچه در ادب عربی از دیرباز متناقض نما به کار رفته است، امّا به عنوان ترفندی شاعرانه در کتاب های صناعات شعری نیامده و شاعران از طریق ادبیّات غرب با آن آشنا شده اند. پارادوکس در زبان شعر معاصر عرب در دو ساختار نحوی و معناشناختی شکل می گیرد. پارادوکس از جهت دوسویۀ آن دو قسم است: ی...

متن کامل

بررسی شخصیت مسیح (ع) در شعر خلیل حاوی

به کار گیری اسطوره در شعر شاعران عرب سابقة طولانی دارد، اما شاعران معاصر با اثر پذیری از ادبیات غرب، اسطوره‌ها را به شیوه‌ای متفاوت و در قالب‌هایی نو به کار گرفتند و از آن در تعبیر از مقاصد و اغراض گوناگون بهره بردند. عیسی مسیح (ع)، در شعر معاصر عرب کارکردی نمادین دارد. این شخصیت در شعر خلیل حاوی، با اسطوره در می‌آمیزد و چهره‌ای اسطوره­ای می‌یابد. حاوی در پی شرایط نابهنجارِ سرزمین عرب، در آرزوی ...

متن کامل

نقد تطبیقی اسطورۀ سندباد در شعر خلیل حاوی و بدرشاکر السیاب

سندباد یکی از شخصیت‌های مهم «هزار و یک شب» است که در شعر معاصر عربی، فراخور تجربه‌های متعدد آن شاعران، چهره‌های گوناگونی پیدا کرده است. از جمله شاعرانی که در شعر خود توجه ویژه‌ای به این شخصیت اسطوره­ای نشان داده‌اند خلیل حاوی (1919 -1982م) شاعر معاصر لبنان، و بدرشاکرالسیاب (1926 – 1964م) شاعر معاصر عراقند؛ آنان سعی کرده­اند با بازآفرینی این شخصیت اسطوره­ای به صورت نمادین و غیر مستقیم، به ابراز ...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

بررسی شخصیت مسیح (ع) در شعر خلیل حاوی

به کار گیری اسطوره در شعر شاعران عرب سابقة طولانی دارد، اما شاعران معاصر با اثر پذیری از ادبیات غرب، اسطوره ها را به شیوه ای متفاوت و در قالب هایی نو به کار گرفتند و از آن در تعبیر از مقاصد و اغراض گوناگون بهره بردند. عیسی مسیح (ع)، در شعر معاصر عرب کارکردی نمادین دارد. این شخصیت در شعر خلیل حاوی، با اسطوره در می آمیزد و چهره ای اسطوره­ای می یابد. حاوی در پی شرایط نابهنجارِ سرزمین عرب، در آرزوی ...

متن کامل

نقد تطبیقی فراخوانی شخصیت اسطوره‌ اُدیپ در شعر معاصر فلسطین (با تکیه بر دو سروده محمود درویش و سمیح القاسم)

یکی از شاخص­های شعر معاصر عربی، بازتاب میراث ادبی در آن است که در این میان، اسطوره­های کهن جایگاه قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده است؛ به‌گونه‌ای که شاعران در دفترهای شعری خود برای بیان خواسته­ها و دل­مشغولی­های سیاسی - اجتماعی و با هدف اصالت­بخشی به اثر ادبی خویش و خروج از غنائی­گری از آن یاری جسته­اند. پژوهش حاضر می­کوشد با روش توصیفی- تحلیلی چگونگی حضور شخصیت­ اسطوره­ای اُدیپ و شیوه­های فراخ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023